torsdag 9 december 2010

galen i jul

det finns nog ingen tid på året som är så underbar som julen. och specielt nu när jag har min egen lilla familj att dela den med och vad är barnens högtid utan barn. det är klart att jag är lite små sur på överconsumtionen och chopping hysterin kring julen men det är allt annat som jag älskar. varge familj har sina egna traditioner och vi ska i år börja bygga våra egna. jag älskar värmen i julen. alla varma röda toner i det gamaldags rulpyntet i tyg halm och ull och den underbara doften av allt som bakas och lagas. julen är ju om någotde underbara kryddornas högtid så nu tänkte jag ge ett litet hyllande till saffran, kanel, kardemumma, nejlikor och allt anat som hör julen till genom att baka och lägga ut lite juliga resept som kanske inte är de allra vanligaste julbaken men ändå har en stark kännsla av traditionell jul.


Saffrans bröd med morot

3 stora morötter (ca 200 g)

50 g margarin, fast eller ½ dl flytande margarin

3 dl mjölk

 14-15 dl vetemjöl     

50 g jäst

 1½ tsk salt

 2 msk sirap eller socker
2 dl kesella eller filmjälk
2 paket saffta
Skala och finriv morötterna. Smält det fasta margarinet. Häll i mjölken och filen/kesellan  och värm till 37°C (fingervarmt). Används flytande margarin, värm enbart mjölken.
Mät upp den mindre mängden av mjölet i en bunke. Tillsätt söndersmulad jäst, salt, sirap eller socker, morötter. Häll i degspad och eventuellt flytande margarin. Arbeta kraftigt ihop till en slät deg .Jäs under bakduk ca 30 minuter.
Knåda degen lätt på mjölad arbetsbänk. Dela degen i två delar. Forma dem till längder. Lägg dem på en plåt, smord eller med bakplåtspapper. Jäs under bakduk ca 30 minuter. Värm under tiden ugnen. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter. Låt bröden svalna på galler under bakduk.
Detta blir ett  mycket smakrikt och saftigt bröd som passar både som mat bröd och som fika bröd.. om du vill ha det till bullar istälet så ersätter du 2-3 dl av mjölet med socker. Hoppas att det smakar.
detta var det första av mina resept jag tänke lägga ut och ag lägger ut bilder på mitt bröd när det är klart så ni får se. tack för nu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar