fredag 22 oktober 2010

helgens film

har funderat en hel del på vad jag ska lägga ut och tänkte förts att jag skulle ta helloween tema och ta några klassiska skräckisar men kom fram till att om passar nog bättre till nästa vecka. så här kommer de 3 jag har valt. först ut
jag viste inte vilken av dessa 2 jag skulle välja och de har lite liknande tema och är av samma regisör så jag tog båda för båda är så bra.

 barnhemmet är en gripande och gastkramande berättelse laura och hennes familj som efter 30 år flyttar in i huset som tidigare var ett barnhem där hon som liten bodde. dom ska göra om det till en internatskola för förståndshandikappade men under invigningsfesten börjar det hända konstiga saker. historian är väldigt gripande och jag gillar den  väldigt mycket. den är läskig på det där sättet som amerikanska skräckfilmer allrig är. storyn är väl utarbetad och har många vändningar och man väcker en stark medkänsla med karaktärerna. så även om du inte i vanliga fall tycker om den här typen av film så är den värd att se. ge den en sjans och jag tror inte att du blir besviken.

 den andra filmen av samma regisär är pans labyrint. en film som utspelar sig under farsisternas storhets . huvudpersonen är en liten flicka som mist sin ar som mycket liten och flyttar med sin mor som nyligen gift sig med en högt uppsat militär ut till en militärbas. hennes mor är höggravig och lider av graftig havandeskapssförgiftning och är stor del sängliggande och svårt sjuk och mannen som vill att hon ska kalla för far är sträng och värkar inte villja hahenne där. så i sin förtvivvlan bär hennes fantasi iväg henne på ett fantastiskt och lie skrämmande äventyr. den här filmer är underlig och rolig , spännande och griande i en färgstark miljö som man inte sett like av innan. jag rekomenderar den starkt och vill inte säga så mycket mer i risk för att vara spoiler.

 det här är en utav mina absoluta favorit filmer genom tiderna. den handlar om den unge heroin misbrukaren Mark Renton och hans vänner i skottland. jag tror inte jag med ord riktigt kan förklara handlingen men den är pure awesome. den är händelserik,rolig, hemsk och konstig på det där sättet som man bara kan älska. kan inte säga mycket mer än SE DEN om du inte redan jort det förstås..
och sist men absolut inte minst kommer Magnus BEtners film tal till nationen. det är en 2 cd dvd. på den ena är det hans standupp tal till nationen där han som vvanligt med stark bitterhet och humor driver med i prinsip allt man inte får . politik, relion, barnuppfostran och mycket mer. på den andra skivan är hela sesongen av i ditt ansikte som har gått på tv och lite annat smått och gott. helt klart värd att se. hela i rad eller om man inte har tid med att sitta så länge kan man slå på ett avsnitt av i ditt ansikte i taget som bara är 20 minuter långt.  så detta var mina filer för den här veckan men jag återkommer med fler om en vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar